ISSN 2225-7551

005.311.2

 

С.В. Козьяков, аспірант

Національний авіаційний університет, м. Київ, Україна

МОДЕЛЬ ВИЗНАЧЕННЯ ВИДІВ МОТИВАЦІЇ ІТ-ФАХІВЦЯ
ПРОМИСЛОВОГО ПІДПРИЄМСТВА

С.В. Козьяков, аспирант

Национальный авиационный университет, г. Киев, Украина

МОДЕЛЬ ОПРЕДЕЛЕНИЯ ВИДОВ МОТИВАЦИИ ИТ-СПЕЦИАЛИСТА ПРОМЫШЛЕННОГО ПРЕДПРИЯТИЯ

S.V. Kozіakov, PhD student

National Aviation University, Куiv, Ukraine

DEFINITION MODEL OF MOTIVATION TYPES OF IT PROFESSIONAL
OF AN INDUSTRIAL ENTERPRISE

Наведено результати дослідження взаємозв’язку між потребами ІТ-фахівців, їх видами діяльності та мотиваторами. Побудована математична модель та етапи методики визначення видів мотивації ІТ-фахівця промислового підприємства.

Ключові слова: мотивація, ІТ-фахівці, ранжування потреб.

Приведены результаты исследования взаимосвязи между потребностями ИТ-специалистов, их видам деятельности и мотиваторами. Построена математическая модель и этапы методики определения видов мотивации ИТ-специалиста промышленного предприятия.

Ключевые слова: мотивация, ИТ-специалисты, ранжирование потребностей.

This paper presents the results of investigation of the relationship between the needs of IT - specialists, their activities and motivators. A mathematical model and methodology for determining the stages motivation types of IT professional industrial enterprise.

Key words: motivation, IT-specialists, ranging needs.

Вступ. Від ефективності роботи сучасного ІТ-фахівця залежить як терміни впровадження інформаційних систем, так і успішність їх експлуатації. У свою чергу, продуктивність ІТ-фахівця залежить від його вмотивованості, яка повинна бути індивідуальною для кожного спеціаліста. На сьогодні існує багато різноманітних методик формування систем мотиваторів на підприємстві, але трьохстороння залежність між видами діяльності ІТ-фахівця, його потребами, а також мотиваторами не враховується. Існуючі взаємозалежності між видами діяльності ІТ-фахівця, його потребами, а також мотиваторами слабо формалізовані і не враховані в сучасних інформаційних системах управління персоналом (HRM (Human Resource Management) – системах) та ERP (Enterprise Resource Planning) – систем (управління підприємством). Тому вирішення цього науково-технічного завдання є актуальним питанням як для керівництва підприємства, так і для розробників HRM та ERP систем.

Постановка проблеми. Проведений аналіз сучасного стану програмних засобів управління мотивацією на підприємствах України показав, що для вирішення складного завдання управління мотивацією застосовують лише обмежений перелік функцій, наприклад, облік інформації про матеріальні та нематеріальні стимули тощо. Модулі оцінювання та аналізу стану трудової мотивації або взагалі відсутні, або використовують застарілі методи: анкетування, інтерв’ю та опитування. Наявність апріорної залежності між видами діяльності ІТ-фахівця та його потребами, а також мотиваторами, що направлені на задоволення цих потреб, обумовлює необхідність формалізації цієї залежності з метою подальшого вирішення завдання автоматизації процесу управління мотивацією.

Результати дослідження. Будь-яка поведінка людини може бути пояснена як внутрішніми, так і зовнішніми причинами. У першому випадку як початковий та кінцевий пункти пояснення виступають психологічні властивості суб’єкта поведінки, а у другому – зовнішні умови та обставини його діяльності. В першому випадку говорять про мотиви, потреби, цілі, наміри, бажання, інтереси та ін., а у другому – про стимули чи мотиватори, що виходять із ситуації, яка склалася.

Для розроблення моделі визначення видів мотивації ІТ-фахівця промислового підприємства необхідно формалізувати, тобто математично описати, базові поняття, об’єкти та взаємозв’язки цієї предметної галузі.

Потреба – стан людини чи тварини в певних умовах, якої недостатньо для нормального існування та розвитку. Потреба як стан особистості завжди пов’язана із наявністю у людини почуття незадоволеності, яке пов’язане з дефіцитом того, що потрібно особистості. Позначення потреб (Р) людини відповідно до класифікації А.X. Маслоу представлено на рис. 1 [1].

Рис. 1. Піраміда потреб за дослідженнями А. Маслоу

Ключовим моментом у концепції потреб Маслоу є те, що потреби не задовольняються за принципом все або нічого. Майже про кожну здорову людину можна сказати, що вона одночасно і задоволена, і незадоволена у всіх своїх базових потребах. Нижчі потреби завжди задовільнені більшою мірою, ніж вищі. У середньостатистичного громадянина фізіологічні потреби повинні бути задовільнені на 85 %, потреба у безпеці задовільнена на 70 %, потреба в у належності та любові – на 50 %, потреба у повазі – на 40 %, пізна­вальні – на 30 %, естетичні – на 20 %, а потреба в самоактуалізації – на 10 % [2].

Залежність між потребами ІТ-фахівця та його видами діяльності під час виконання своїх службових обов’язків на підприємстві можливо представити в матричному вигляді:

, (1)

де кожний елемент матриці являє собою підмножину відповідної множини потреб, кожний рядок формує множину потреб для різних видів діяльності (забезпечення життєдіяльності, праця, навчання, дозвілля, спілкування, кар’єра); , де , 6 – кількість видів діяльності, 7 – кількість видів потреб.

Для визначення множини потреб, що реалізуються в різних видах діяльності, були розроблені анкети для експертного оцінювання. Експертне опитування 50 ІТ-фахівців на базовому для дослідження підприємстві «Мотор Січ» (м. Запоріжжя) дозволило виділити потреби, які не використовуються в певних видах діяльності , , , , , , , , , , , що в свою чергу дозволяє представити матрицю (1) у вигляді:

. (2)

Наявність пустих множин зумовлено тим, що кожному виду діяльності ІТ-фахівця відповідає певний тип потреб, які, в свою чергу, визначались експериментальним шляхом.

Використання (2) можливе для формального представлення взаємозв’язку мотиваторів та потреб ІТ-фахівців. Разом з тим необхідний аналіз та діагностика цих мотивів пов’язаних з різними видами (факторами ) стимулювання праці та досягнутих результатів ІТ-фахівців.

Методи стимулювання ІТ-фахівців можуть бути самими різноманітними та залежать від якості системи стимулювання на підприємстві, загальної системи управління та особливостей діяльності самого підприємства. Розподіл методів стимулювання може бути здійснене на матеріальні, організаційно-адміністративні, соціально-психологічні та інформаційні мотиватори. Така класифікація є однією з найпоширеніших та основана на мотиваційній орієнтації методів управління [3].

Основним джерелом вхідної інформації для визначення видів мотивації в системах є експертні оцінки. Отримання від експертів інформації про взаємозв’язок часткових критеріїв у тому чи іншому вигляді вимагає використання різних процедур експертного оцінювання. При цьому не слід забувати, що будь-які експертні оцінки відображають суб’єктивні уявлення конкретної особи або групи осіб про перевагу різних критеріїв і альтернатив; отримання інформації від експертів пов’язано з інтроспективним аналізом, тобто суб’єктивним осмислюванням процесу оцінювання і підставою для прийняття того чи іншого рішення.

Тип мотивації ІТ-фахівця визначає ранги його потреб. Кожна потреба задовольняється ІТ-фахівцем у процесі різних видів діяльності завдяки застосуванню множини мотиваторів.

Розглянемо етапи визначення видів мотивації ІТ-фахівця промислового підприємства.

Етап 1: Систему множин мотиваторів ІТ-фахівців, що спрямовані на задоволення потреб робітника, можна представити в такому вигляді

(3)

де множина мотиваторів, спрямованих на задовольняння потреб робітника j-го виду, що реалізуються у процесі i-го виду діяльності, при цьому

(4)

де множина мотиваторів h-го виду, спрямованих на задовольняння потреб робітника j-го виду, що реалізуються у процесі i-го виду діяльності, .

Для наочності систему множин мотиваторів ІТ-фахівців можна представити в матричному вигляді:

, (5)

де кожний стовбець відповідає множині мотиваторів, що задовольнять певні потреби ієрархії Маслоу залежно від виду діяльності.

Етап 2: Для визначення множин мотиваторів ІТ-фахівців , які задовольняють потреби людини, що реалізуються в різних видах його діяльності, було проведено експертне опитування за формою, що наведена в табл. 1.

Таблиця 1

Фрагмент форми експертного опитування для визначення множини мотиваторів
ІТ-фахівців, які задовольняють потреби людини у процесі праці

P24M24 Мотиватори, що задовольняють потреби у повазі (шануванні) у процесі праці

 

M1

M2

 

 

m11

m12

m13

m14

m15

m16

m21

m22

m23

m24

m25

m26

m27

m28

m29

m210

m211

m212

m315

p41

+

 

+

+

+

 

 

 

 

 

 

 

 

+

+

 

+

+

 

p42

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

p43

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

p44

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

p45

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

p46

Наукова бібліотека ЧНТУ © 2012